Köpvillkor

Här har vi samlat all information du behöver för att handla tryggt hos Paraplyland.se

Viktigt! Skaka alltid ditt paraply ett par gånger innan du fäller upp det! Detta minskar skaderisker i ställningen, vilket gäller för alla paraplyer.

TILLGÄNGLIGA BETALNINGSSÄTT Klarna Faktura Klarna Få först. Klarna Betala sen, Klarna Dela upp, Klarna Betala Direkt, Klarna Banköverföring och Kort.

KÖPEVILLKOR

Generella uppgifter kring verksamheten Verksamhetens juridiska namn: Paraplybutik härunder kallad Paraplyland.se Bolagsform: Enmansföretag Organisationsnummer: 302432-7243 Momsnummer: SE302432724301 År för etablering: 2012

Huvudkontor:

Paraplyland, Solvangsalle 4 8300 Odder Danmark Telefonnummer: +45 21 86 37 36 Officiell mailadress: info@paraplyland.se

Officiell webbadress: www.paraplyland.se ”Paraplyland” används i det följande både som den fysiska eller juridiska personen som vid beställningsbekräftelse accepterar köparens beställning och säljer de beställda varorna, samt som den webbplats från vilken varorna presenteras och beställs. Avtal på vår webbsida kan ingås på följande språk: Svenska

Köp

Beställningar kan göras online på Paraplyland.se och bekräftas av Paraplyland via e-post. Beställningar gjorda av personer under 18 år kräver målsmans godkännande.

Priser

Alla priser anges i svenska kronor inklusive moms om inte annat anges.

Vi levererar paraplyerna fram till ditt lokala ombud. Hopfällbara paraplyer levereras fram till ditt hem. Andra paraplyer levereras till det närmaste ombudet. Om du beställer en kombination av hopfällbara paraplyer och andra paraplyer skickas de utan uppdelning till närmaste ombud.

Företagskund med godkänt momsregistreringsnummer
Vi skickar varorna från Danmark, det vill säga inom EU och är därför pålagda att till företag med godkänt momsregistreringsnummer skicka faktura utan moms med omvänd betalningsskyldighet. Detta innebär att när du mottar din orderbekräftelse står priserna inklusive moms, men vi lägger inte moms på fakturan till dig som företagskund (om du har godkänt momsregistreringsnummer). Du som kund redovisar moms på dina inköp i ditt företags momsdeklaration. Du anger ditt momsregistreringsnummer när du beställer i webshoppen. Paraplyland.se använder Europeiska Kommissionens VIES-system (Vat Information Exchange System, Taxation customs Europa ) för att validera om ditt företag skall kunna motta fakturor utan moms med omvänd betalningsskyldighet.

Om du önskar att en faktura med moms är en möjlighet att du beställer som privatperson.

Betalning

Frakten med Bring till företag och ombud kostar 49 SEK. Paraplyer med Bring paket skickade med hemleverans kostar 99 SEK. Du kan välja mellan följande betalningssätt:

Klarnas betalningslösningar

  • Få först. Betala sen.
  • Klarna Checkout
  • Dela upp
  • Faktura via Klarna med 14 dagar som betalningsvillkor.
  • Betala direkt via kort eller bankkonto

Betala direkt via kort eller bankkonto Med Klarnas Betala Direkt kan du genomföra en betalning från ditt bankkonto och som du bekräftar med BankID. Om du tidigare registrerat ditt bankkonto för direktbetalning hos oss (med ett autogiromedgivande), antingen via Klarnas kundportal eller i samband med ett köp, så räcker det att du godkänner betalningen med enbart Mobilt BankID. Har du ännu inte registrerat dig för direktbetalning så kan du göra det med några enkla steg och bekräfta med Mobilt BankID. Vi delar aldrig dina bankuppgifter med någon förutom din bank. Betalning med autogiro erbjuds kunder efter en godkänd kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning inhämtas

Alla priser är angivna i SEK och inklusive 25% moms.

Få först. Betala sen

Få först. Betala sen. ”Få först. Betala sen” betyder att du först får hem dina varor och kan prova och fundera lite innan du betalar. Skulle något vara fel täcks du dessutom av Klarnas köparskydd. En annan fördel är att du kan logga in här eller via vår app för att se och hantera alla fakturor. Du kan till exempel betala med ett klick eller förlänga betaltiden.

Hur fungerar det?
Det vanligaste är att fakturan skickas till mejladressen du anger när du gör ditt köp, men i vissa fall skickas
den via post eller i paketet. Därför kan det dröja olika lång tid innan du får fakturan, eftersom den skickas i samband med att din beställning skickas.

Klarna Delbetalning för privatpersoner

Du har även möjlighet för att välja Klarna delbetalning och Klarna Konto. Precis som när du köper med vanlig faktura får du varorna innan du betalar. Du kan välja att dela din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Klarna Konto delar upp dina fakturor så du endast mottar en faktura varje månad, där alla Klarnafakturor du handlat för den senaste månaden är samlade. Här kan du läsa Klarnas delbetalningsvillkor och här kan du läsa Klarna Konto-villkor. Om du har frågor om din Klarna-faktura skall du ringa direkt till Klarna på tel. 08-120 120 10. Du kan även hitta svar på dina frågor på Klarna’s hemsida.

1. Klarna Checkout

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort.

2. Delbetaling via Klarna

Dela upp. Dela upp din faktura på 3, 6 eller 12 månader. När du väljer att delbetala inkluderas fakturan i din kontofaktura som skickas till dig i mitten av kommande månad i Klarnas app.

Klarna Paraplyland

3. Klarna Fakturabetalning för privatpersoner

Med fakturabetalning får du hem dina varor innan du betalar och behöver aldrig ge ut dina kortuppgifter. Vid betalning med faktura är betalningstiden 14 dagar från den dag då varorna skickas från oss. För att kunna betala med faktura kräver vår betalningspartner ditt personnummer för att göra en kreditbedömning samt att din beställning skickas till din folkbokföringsadress.
Här kan du läsa Klarnas villkor till fakturabetalningar.

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift och en dröjsmålsränta efter Klarnas regler och standardavgifter. Om betalning efter detta fortfarande inte sker överlämnas ärendet för inkassohantering och extra kostnader kan tillkomma.

4. Kortbetaling

Du kan alltid känna dig trygg i att handla med svenska kort utställda av VISA, MasterCard på Paraplyland.se. Vi samarbetar med Klarna, som är ett af Nordens ledande leverantör av betaltjänster via Internet och certifierade enligt kortindustrins nya skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). När du betalar med kort skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat, där du tryggt fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. När betalningen har godkänts skickas du tillbaka till Paraplyland.se där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört.

Kreditprövning

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas (du får då en kopia på kreditupplysningen per post). Vi informerar inte banker eller andra långivare om en eventuell kreditupplysning.

Personuppgiftshantering

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Genom att använda Klarna godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnas dataskyddspolicy, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EESområdet. Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00.

Fakturabetalning för företag
Du har som företag möjlighet att få ett företagskonto hos Paraplyland.se. Om ditt organisationsnummer är minst 2 år gammalt kan vi erbjuda möjligheten att betala mot faktura. Notera vänligen att det kostar 49 kr. (inkl. moms) i fakturaavgift och att om det är första gången ni beställer i shoppen som fakturakund kan de vara att vi ber om en förutbetalning. Kontakta oss via info@paraplyland.se om du önskar möjligheten att betala mot faktura. Vi behöver följande information för att upprätta dig som fakturakund hos oss:

  • Företagsnamn
  • Adress
  • Organisationsnr
  • Kontaktperson
  • Telefonnummer
  • E-mailadress
  • Fakturerings adress/mail
  • GLN nr

BESTÄLLNING

Vi kräver att du som beställer är minst 18 år gammal, annars får du inte beställa eller köpa varor på paraplyland.se. Är du under 18 år får du be din målsman att beställa åt dig. All form av bedrägligt beteende såsom till exempel att olovligen utnyttja annans betalningsmedel utan dennes medgivande eller brott som leder till ekonomisk skada för Paraplyland polisanmäls. Paraplyland reserverar sig för tryckfel, fel i information och fel i produktbeskrivningar i hela sitt sortiment. Eventuella bilder skall ses som exempel på illustrationer och kan inte garanteras återge produkten exakt. Vi reserverar oss för att produkter kan ta slut i lager hos Paraplyland eller hos Paraplylands leverantörer. Om beställning av lagervara eller beställningsvara inte kan uppfyllas skall Paraplyland hållas skadeslös. Givetvis återgår eventuell förskottsbetalning till köparen om beställningen inte kan levereras.

Leveranstid

Produkter som vi lagerför skickas normalt sätt inom 2 till 3 dagar efter dess att beställningen har godkänts av Paraplyland (beviljat köp mot faktura eller mottagande av förskottsbetalning) Beroende på vilken dag i veckan beställning är klar för leverans kan tiden för frakt variera mellan 2 och 4 dagar. Har du fått ett mejl från oss med information om försändelsen trots utebliven leverans, kontakta i första hand det fraktbolaget som varorna är skickade med för ytterligare information kring din leverans.

Leverans

Vi erbjuder frakt till närmaste ombud oavsett var du bor i Sverige.

Vi levererar med Bring (leverans till den paketbutiken/postkontoret som ligger närmast din bostad). Frakten med Bring till företag och paketbutiker kostar 49 SEK. Bring paket skickade med hemleverans kostar 99 SEK.

Det enda som krävs är att varan returneras i originalskick i den oöppnade förpackningen.

Synliga fraktskador skall anmälas direkt på fraktsedeln vid mottagandet av varan. Dolda fraktskador anmäls inom 3 dagar till Paraplyland: Skicka bilder på produkt och emballage till info@paraplyland.se märkt med det ärendenumret ni fick.

Den stora paraply som heter Gigantium levereras uteslutande med Post Nord eftersom paketet är extra långt. Leveranstiden är 3 till 4 arbetsdagar.

AVBESTÄLLNING, LEVERANS, ÄGANDERÄTT

I de fall kunden önskar avbeställa så skall detta meddelas till Paraplyland så fort som möjligt. Om beställningen redan expedierats kan avbeställning inte ske. Avbeställning är enbart giltig om Paraplyland har skickat en bekräftelse till kunden via email att avbeställningen är möjlig och beställningen har annullerats. Om beställningen har expedierats eller av andra anledningar inte kunnat annulleras är kunden skyldig att ta emot beställningen. Det är inte möjligt att avbeställa produkter eller tjänster som utformats eller färdigställts specifikt för kundens räkning.

  • Lagervaror levereras från Paraplyland inom 1-2 vardagar efter genomförd beställning, normalt skall varorna finnas hos kunden inom 2-3 vardagar.
  • Huruvida en vara är lagervara eller en beställningsvara visas på respektive produktsida.

Paraplyland reserverar sig för eventuella förseningar, utökade leveranstider, utgående sortiment och slutförsäljning. Om leveranstiderna bedöms bli längre än de för Paraplyland normala leveranstiderna skall kunden meddelas. I de fall Paraplyland inte kan leverera beställda produkter inom 30 dagar har kunden rätt att häva köpet. Vid slutförsäljning eller att produkten utgått ur sortimentet förbehåller sig Paraplyland rätten att häva köpet. Outlösta försändelser orsakar merkostnader för Paraplyland och konsumenten debiteras då med 150 SEK plus moms för att täcka Paraplylands merkostnader. Samtliga varor ägs av Paraplyland till dess de till fullo har betalats.

ÅNGERRÄTT

Enligt distansavtalslagen har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar när du handlar inom Sverige. Du måste då meddela Paraplyland inom 14 dagar efter att du har mottagit din vara. Du meddelar Paraplyland förslagsvis via email eller vanlig post. Observera att du som beställare endast kan utöva din ångerrätt om varan är i väsentligt oförändrat skick. Detta innebär i praktiken att du får undersöka varan, men inte använda den, slita på den, manipulera den eller på annat sätt orsaka slitage eller åverkan på varan. Ångerrätten gäller alltså inte om du har använt varan. Om du väljer att utnyttja din ångerrätt måste du återsända varan till Paraplyland i oförändrat skick enligt ovan. Paraplyland återbetalar priset för varan inom 30 dagar från det att Paraplyland mottagit varan om varan är i väsentligt oförändrat skick. Om du överenskommer med Paraplyland om en ersättningsvara erhåller du utbetalning på eventuell mellanskillnad samt rimliga fraktkostnader för att returnera den vara som ångerrätten har tillämpats för. Om ingen överenskommelse om ersättningsvara träffats skall konsumenten stå för fraktkostnader för retur av varan till Paraplyland. Outlösta paket som skickas med specialfrakt med UPS kostar 300 SEK i returavgift.

REKLAMATION

Transportskador vid synlig eller dold transportskada skall du så fort som möjligt reklamera detta till Bring. Reklamation till speditören måste göras så fort som möjligt, senast inom sju dagar. Produktfel.

Obs! Skaka alltid ditt paraply innan du fäller upp det. Detta ska göras med samtliga paraplyer och minskar risken att ekrarna fastnar i varandra vilket kan leda till att paraplyet går sönder. Om du fäller upp paraplyet med kraft utan att ha skakat på det först räknas det som handhavandefel.

Du har sex månaders garanti för produktfel, detta enligt konsumentköplagen. Detta gäller produktfel som är ursprungliga och inte om produkten gått sönder på grund av till exempel, men ej begränsat av, felaktigt handhavande eller överdrivet slitage. Har du problem med produktfel som du upptäckt efter sex månader, hör ändå av dig till Paraplyland så kanske vi kan hjälpa till på något sätt även om Paraplyland inte på något vis har skyldighet att göra detta.

ANSVAR FÖR FEL

Paraplylands ansvar för fel är begränsat till dessa köpevillkor. Paraplyland bär inget ansvar, vare sig direkt eller indirekt, för exempelvis, men icke begränsat till, leveransförseningar, merarbete, ekonomisk skada, felaktig användning av produkter m.m. Paraplybutik följer den Allmänna reklamationsnämndens beslut. Länk till EU:s gemensamma tvistlösningssida.

Personuppgifter

Paraplyland sparar enbart personuppgifter som behövs för att kunna leverera och ge support på de produkter som ingår i en beställning. Kontokortsnummer sparas inte av Paraplyland. Alla uppgifter sparas i en lösenordskyddad databas och i kassan är all kommunikation mellan kund, Paraplyland och betaltjänster krypterad med SSL (HTTPS). Som kund till Paraplyland har du rätt att få ta del av de personuppgifter som vi har sparade om just dig, få dem ändrade och raderade. Paraplyland säljer inte någon typ av kundinformation till utomstående.

TVISTER

Vid eventuella tvister har Paraplyland som policy att följa den Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

FORCE MAJEURE

Vid så kallad force majeure, det vill säga extrema händelser utanför Paraplylands kontroll såsom exempelvis krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och liknande händelser som Paraplyland omöjligtvis kunnat förutse skall hänföras till force majeure, och Paraplyland befrias i sådana fall från sina förpliktelser att uppfylla ingångna avtal.

Färgåtergivning på produktbilder

Vi kan inte garantera att färgåtergivningen överensstämmer med produkters fysiska färger, då färgåtergivningen beror på olika skärmars inställningar.

PriceRunner Köpgaranti

Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något problem skulle uppstå. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar.

Om du inte redan är medlem på PriceRunner och besökt oss genom dem så kan du, inom 60 minuter efter ditt köp genomföra din registrering. Det kostar inget och tar mindre än tre minuter och vips så blir ditt köp skyddat! Ja tack, jag vill bli medlem på PriceRunner

Om du vill att ditt köp ska innefattas av Köpgarantin så måste din beställning vara addresserad till dig personligen. Med Köpgarantin får du ersättning om en vara är defekt, om en enskild vara saknas vid leverans, om leverans av vara uteblir eller om varan är felaktig.

PriceRunner Köpgaranti ersätter dig som kund för både inköps- och fraktkostnader och eventuell direkt ekonomisk skada som du lidit. För värdeminskning, uteblivna intäkter eller andra direkta eller indirekta kostnader lämnas ingen ersättning.

Besök PriceRunner för en lista på undtantagna kategorier samt fullständiga villkor för Köpgarantin.