Köpvillkor

Viktigt! Skaka alltid ditt paraply ett par gånger innan du fäller upp det! Detta minskar skaderisker i ställningen, vilket gäller för alla paraplyer.

TILLGÄNGLIGA BETALNINGSSÄTT Klarna Faktura

Klarna Få först. Klarna Betala sen, Klarna Dela upp, Klarna Betala Direkt, Klarna Banköverföring och Kort.

Betala direkt.Du kan betala direkt i checkouten. Inga kortnummer, inga lösenord, inga problem.

Betala sen.Få först, betala senare. Med Klarna får du din beställning först och kan bestämma om du vill behålla eller inte innan du betalar.

Dela upp.Få alla dina betalningar på samma faktura, bestäm själv hur mycket du vill betala varje månad.

KÖPEVILLKOR

Generella uppgifter kring verksamheten

Verksamhetens juridiska namn: Kingbo härunder kallad Paraplyland.se
Bolagsform: Enmansföretag
DK CVR-nummer: 34 51 77 97
År för etablering: 2012

Adress:

Kingbo – Paraplyland

Solvangsalle 4

8300 Odder

Danmark

Telefonnummer: +45 21 86 37 36

Officiell mailadress: info@paraplyland.se
Officiell webbadress: www.paraplyland.se

”Paraplyland” används i det följande både som den fysiska eller juridiska personen som vid beställningsbekräftelse accepterar köparens beställning och säljer de beställda varorna, samt som den webbplats från vilken varorna presenteras och beställs.

Avtal på vår webbsida kan ingås på följande språk:

Svenska

Köp

Beställningar kan göras online på Paraplyland.se och bekräftas av Paraplyland via e-post.

Beställningar gjorda av personer under 18 år kräver målsmans godkännande.

Priser

  • Alla priser anges i svenska kronor inklusive moms om inte annat anges.
  • Vi levererar paraplyerna fraktfritt fram till din bostad och det närmaste posthuset. Hopfällbara paraplyer levereras fram till din bostad. Andra paraplyer levereras till det närmaste posthuset. Om du beställer en kombination av hopfällbara paraplyer och andra paraplyer skickas de utan uppdelning till närmaste posthus.

Betalning

Vi levererar fraktfritt till Sverige med Post Nord (leverans till det posthus som ligger närmast ens bostad). Frakten med GLS til företag och pakkeshop kostar 39 SEK. Post Nord paket skickade till hemleverans kostnader 75 SEK.

Du kan välja mellan följande betalningssätt:

  • Klarna Checkout
  • Delbetalning via Klarna.
  • Faktura via Klarna med 14 dagar som betalningsvillkor.
  • Kortbetalning med VISA, MasterCard.

Samtliga priser anges i SEK inklusive moms om icke annat anges.

Om Klarna faktura

Vi erbjuder betalsättet ”Klarna faktura” i samarbete med Klarna.

Klarna Faktura:

Vi erbjuder tjänsten Klarna Faktura.
Köpevillkor Klarna Faktura… Information om ångerrätt

Klarna Delbetalning

Vi erbjuder tjänsten Delbetalning tillsammans med Klarna och du kan läsa aktuella villkor här:
Villkor för Klarna Delbetalning…
Allmänna kontovillkor för Klarna…

  1. Klarna Checkout

Klarna Checkout för privatkunder. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort.

2. Delbetaling via Klarna

Vi erbjuder tillsammans med Klarna delbetalningsmöjligheter på 3, 12, eller 36 månader. En delbetalning på 3 eller 12 månader betalas med 0% ränta, medan du betalar en ränta på 9,95% om du delar upp betalningen på 36 månader. Det tillkommer för varje delbetalningsupplägg även en uppläggningsavgift på 95-295 kr samt en aviseringsavgift på 29 kr per månad.

I kassan väljer du betalningsalternativet delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. När du bekräftar din order och delbetalningsansökan gör Klarna en sedvanlig kreditupplysning. Du får genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du välja ett annat betalningssätt i kassan. Nedan ser du de villkor som gäller för delbetalning.

Delbetalning Ränta Uppläggningsavgift Aviseringsavgift
3 månader 0% 95 kr 29 kr
12 månader 0% 295 kr 29 kr
36 månader 9,95% 295 kr 29 kr

Effektiv ränta vid ett köp på 10 000 kr med 0% ränta i 12 månader blir 12,31%.

Klarna Paraplyland

3. Faktura

Vid betalning mot faktura gäller betalningstiden 14 dagar från den dag dina varor skickas från oss. För att kunna använda dessa betalningsalternativ krävs ditt personnummer och en godkänd kreditbedömning hos vår partner samt att din order sänds till din folkbokföringsadress. Kreditbedömningen resulterar inte i en notering av omfrågningen hos kreditinstitut. När du handlar för mer än 6000 kr eller vill dela upp betalningen krävs även information om din årsinkomst. Avgift för fakturera mig är 0 kr. Fullständiga villkor redovisas tydligt i kassan.

4. Kortbetaling

Du kan alltid känna dig trygg i att handla med svenska kort utställda av VISA, MasterCard på Paraplyland.se. Vi samarbetar med Klarna, som är ett af Nordens ledande leverantör av betaltjänster via Internet och certifierade enligt kortindustrins nya skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). När du betalar med kort skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat, där du tryggt fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. När betalningen har godkänts skickas du tillbaka till Paraplyland.se där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört.

Klarna Paraplyland

Kreditprövning

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas (du får då en kopia på kreditupplysningen per post). Vi informerar inte banker eller andra långivare om en eventuell kreditupplysning.

Omvandling till en flexibel delbetalning

När du har fått hem din faktura kan du ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning genom att betala in ett lägre belopp eller genom att avstå från att betala hela fakturabeloppet. Flexibel delbetalning innebär att du betalar i din egen takt – med ett minimumbelopp med minst 1/24 av det utestående beloppet (dock alltid minst 50 kr per månad). Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång.

Exempel: Säg att du köper för 10 000 kr. Administrativ avgift är 29 kr/mån och rörlig årsränta är 19,9%. Du delbetalar 955 kr/mån i 12 mån. Årlig effektiv ränta blir då 29,22% och totalbeloppet för ditt köp om 10 000 kr blir 11 458 kr. Vid betalning som understiger minimumbeloppet tillkommer en förseningsavgift om 50 kr för belopp upp till 200 kr och 135 kr för belopp över 200 kr.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor och standardiserad europeisk konsumentkreditinformation:

Allmänna villkor hittar du här

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här

Personuppgiftshantering

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Genom att använda Klarna godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnas dataskyddspolicy, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EESområdet.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00.

BESTÄLLNING

Vi kräver att du som beställer är minst 18 år gammal, annars får du inte beställa eller köpa varor på paraplyland.se. Är du under 18 år får du be din målsman att beställa åt dig. All form av bedrägligt beteende såsom till exempel att olovligen utnyttja annans betalningsmedel utan dennes medgivande eller brott som leder till ekonomisk skada för Paraplyland polisanmäls.

Paraplyland reserverar sig för tryckfel, fel i information och fel i produktbeskrivningar i hela sitt sortiment. Eventuella bilder skall ses som exempel på illustrationer och kan inte garanteras återge produkten exakt.

Vi reserverar oss för att produkter kan ta slut i lager hos Paraplyland eller hos Paraplylands leverantörer. Om beställning av lagervara eller beställningsvara inte kan uppfyllas skall Paraplyland hållas skadeslös. Givetvis återgår eventuell förskottsbetalning till köparen om beställningen inte kan levereras.

Leveranstid

Produkter som vi lagerför skickas normalt samma dag som beställning godkänts av Paraplybutik (beviljat köp mot faktura eller mottagande av förskottsbetalning). Beroende på vilken dag i veckan beställning är klar för leverans kan tiden för frakt variera mellan 2 och 5 dagar. Har du fått ett email från oss med information om försändelsen men utebliven leverans av den samma så kontakta i första hand det fraktbolag som varorna är skickade med för ytterligare information kring din leverans.

Leverans

Hämta paketet i ett Postnord – Paketupphämtningsställe, det är både lätt och snabbt!

Paraplyland levererar med Post Nord.

Fri frakt = Paket till ombud Skickas med Postnords tjänst Mypack

PostNord Hemleverans = Post Nord Hemleverans inom 2-3 vardag

PostNord Paket till företag = Postnord Paket till företag

Synliga fraktskador skall anmälas direkt på fraktsedeln vid mottagandet av varan.

Dolda fraktskador anmäls inom 3 dagar till Paraplyland:
Skicka bilder på produkt och emballage till info@paraplyland.se märkt med det ärendenumret ni fick.

AVBESTÄLLNING, LEVERANS, ÄGANDERÄTT

I de fall kunden önskar avbeställa så skall detta meddelas till Paraplyland så fort som möjligt. Om beställningen redan expedierats kan avbeställning inte ske. Avbeställning är enbart giltig om Paraplyland har skickat en bekräftelse till kunden via email att avbeställningen är möjlig och beställningen har annullerats. Om beställningen har expedierats eller av andra anledningar inte kunnat annulleras är kunden skyldig att ta emot beställningen. Det är inte möjligt att avbeställa produkter eller tjänster som utformats eller färdigställts specifikt för kundens räkning.

  •  Lagervaror levereras från Paraplyland inom 1-2 vardagar efter genomförd beställning, normalt skall varorna finnas hos kunden inom 2-4 vardagar.
  • Huruvida en vara är lagervara eller en beställningsvara visas på respektive produktsida.

Paraplyland reserverar sig för eventuella förseningar, utökade leveranstider, utgående sortiment och slutförsäljning. Om leveranstiderna bedöms bli längre än de för Paraplyland normala leveranstiderna skall kunden meddelas. I de fall Paraplyland inte kan leverera beställda produkter inom 30 dagar har kunden rätt att häva köpet. Vid slutförsäljning eller att produkten utgått ur sortimentet förbehåller sig Paraplyland rätten att häva köpet.

Outlösta försändelser orsakar merkostnader för Paraplyland och konsumenten debiteras då med 150 SEK plus moms för att täcka Paraplylands merkostnader.

Samtliga varor ägs av Paraplyland till dess de till fullo har betalats.

ÅNGERRÄTT

Enligt distansavtalslagen har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar när du handlar inom Sverige. Du måste då meddela Paraplyland inom 14 dagar efter att du har mottagit din vara. Du meddelar Paraplyland förslagsvis via email eller vanlig post.

Observera att du som beställare endast kan utöva din ångerrätt om varan är i väsentligt oförändrat skick. Detta innebär i praktiken att du får undersöka varan, men inte använda den, slita på den, manipulera den eller på annat sätt orsaka slitage eller åverkan på varan. Ångerrätten gäller alltså inte om du har använt varan.

Om du väljer att utnyttja din ångerrätt måste du återsända varan till Paraplyland i oförändrat skick enligt ovan. Paraplyland återbetalar priset för varan inom 30 dagar från det att Paraplyland mottagit varan om varan är i väsentligt oförändrat skick.

Om du överenskommer med Paraplyland om en ersättningsvara erhåller du utbetalning på eventuell mellanskillnad samt rimliga fraktkostnader för att returnera den vara som ångerrätten har tillämpats för.

Om ingen överenskommelse om ersättningsvara träffats skall konsumenten stå för fraktkostnader för retur av varan till Paraplyland.

REKLAMATION

Transportskador

Vid synlig eller dold transportskada skall du så fort som möjligt reklamera detta till Postnord. (telefon +45 21 86 37 36.) Reklamation till speditören måste göras så fort som möjligt, senast inom sju dagar.

Produktfel

Obs! Skaka alltid ditt paraply innan du fäller upp det. Detta skall göras med samtliga paraplyer och minskar risken att ekrarna fastnar i varandra vilket kan leda till att paraplyet går sönder. Om du fäller upp paraplyet med kraft utan att ha skakat på det först räknas det som handhavandefel. Du har sex månaders garanti för produktfel, detta enligt konsumentköplagen. Detta gäller produktfel som är ursprungliga och inte om produkten gått sönder på grund av till exempel, men ej begränsat av, felaktigt handhavande, överdrivet slitage. Har du problem med produktfel som du upptäckt efter sex månader, hör ändå av dig till Paraplyland så kanske vi kan hjälpa till på något sätt, även om Paraplyland inte på något vis har skyldighet att göra detta.

ANSVAR FÖR FEL

Paraplylands ansvar för fel är begränsat till dessa köpevillkor. Paraplyland bär inget ansvar, vare sig direkt eller indirekt, för exempelvis, men icke begränsat till, leveransförseningar, merarbete, ekonomisk skada, felaktig användning av produkter m.m.

Paraplybutik följer den Allmänna reklamationsnämndens beslut.

Länk till EU:s gemensamma tvistlösningssida.

Personuppgifter

Paraplyland sparar enbart personuppgifter som behövs för att kunna leverera och ge support på de produkter som ingår i en beställning. Kontokortsnummer sparas inte av Paraplyland.

Alla uppgifter sparas i en lösenordskyddad databas och i kassan är all kommunikation mellan kund, Paraplyland och betaltjänster krypterad med SSL (HTTPS).

Som kund till Paraplyland har du rätt att få ta del av de personuppgifter som vi har sparade om just dig, få dem ändrade och raderade.

Paraplyland säljer inte någon typ av kundinformation till utomstående.

TVISTER

Vid eventuella tvister har Paraplyland som policy att följa den Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

FORCE MAJEURE

Vid så kallad force majeure, det vill säga extrema händelser utanför Paraplylands kontroll såsom exempelvis krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och liknande händelser som Paraplyland omöjligtvis kunnat förutse skall hänföras till force majeure, och Paraplyland befrias i sådana fall från sina förpliktelser att uppfylla ingångna avtal.